Monday 5 August 2013


5 Ogos - Dikala artikel ini sedang ditulis hanya tinggal beberapa hari saja lagi untuk kita menyambut ketibaan Syawal dan mengucapkan selamat tinggal pada Ramadhan. Oleh itu kami dari meja penulis UiTM Insider ingin mengucapkan selamat hari raya Aidilfitri kepada pembaca-pembaca UiTM Insider. 

Semoga ramadhan para pembaca semua menjadi ramadhan yang diberkati oleh Allah SWT dan tidak menjadi sia-sia. Ramadhan yang akan pergi kita akan rasai kehilangannya.. Namun dalam masa yang sama Syawal yang bakal tiba perlu kita raikan. 

Biarlah jika sambutan kita sekadar dengan memakai pakaian yang baru atau memakai pakaian yang masih berkeadaan elok mengikut kemampuan kita kerana itu berlandaskan sunnah.

Aku lebih menyukai seseorang memakai pakaian terbaik yang dimilikinya pada hari-hari raya, iaitu pada hari Jumaat, dua hari raya (Aidiladha dan Aidilfitri) dan tempat diadakan majlis (seperti majlis perkahwinan). Dia hendaklah memakai baju yang bersih dan memakai wangi-wangian.
Rujuk Ringkasan Kitab Al-Umm, Imam al-Syafi’I, jil. 1, ms. 327.

Disamping itu saya ingin mengambil peluang untuk menceritakan serba sedikit tentang UiTM Insider. Untuk pengetahuan pembaca UiTM Insider bukanlah sebuah gerakan ataupun pertubuhan yang mewakili mana-mana pihak. 

Mungkin para pembaca sudah muak dengan ayat seperti ini kerana ia sering kali menjadi laungan gerakan-gerakan berpaksikan pro mahasiswa. Namun itulah ayat yang sebenar-benarnya menepati ciri-ciri UiTM Insider. 

Kami lebih kepada third force ataupun watchdog dalam pendirian kami. Itupun bukanlah sebuah diskripsi yang tepat kerana kami bukan sebuah gerakan atau pertubuhan.

UiTM Insider hanyalah sebuah newsportal yang bersifat analitik dalam penulisan dan memaparkan penulisan dan padangan peribadi dari meja penulis. Kami bukan gerakan. Lebih-lebih lagi gerakan yang mewakili mana-mana pihak. 

Tak kira jika pihak tersebut merupakan proksi berasaskan pro-mahasiswa atau pro-aspirasi. Jika ada pada sesuatu tindakan itu dianggap tidak kena maka kami akan suarakannya melalui UiTM Insider dan memaparkan cadangan penambahbaikan jika ada.

Contoh terdekat boleh diambil dari artikel kami bertajuk MPP Syok Sendiri. Apa yang kami cuba sampaikan dari artikel tersebut ialah agar MPP bertindak lebih pro-aktif menggunakan media-media mereka yang sudah sedia ada. 

Kerana adalah lebih baik sesuatu berita atau maklumat mengenai universiti itu datang dari media MPP itu sendiri kerana sumber berita tersebut akan menjadi lebih sahih dan tepat. Kecenderungan pelajar UiTM menggunakan media alternatif untuk mendapat maklumat universiti bukan satu perkara yang baik kerana kerana kesahihan maklumat tersebut boleh dipersoal.

Selain itu, kami juga menerima maklumat terdapat beberapa blog yang mencuri artikel kami dan menokok tambah artikel tersebut dengan fakta yang tidak diketahui sahih dan sentimen yang bukan datang dari pihak kami. 

Disini kami ingin menegahkan bahawa kami mengencam sekeras-kerasnya perbuatan seperti ini kerana kami anggap pihak-pihak seperti ini langsung tidak menghormati penat lelah kami dari meja penulis untuk menulis sesebuah artikel.

Anda harus faham bahawa artikel daripada UiTM Insider bersifat pandangan peribadi. Jika anda mencuri dan menokok tambah artikel tersebut maka mesej yang ingin kami sampaikan melalui artikel tersebut sudah lari dari mesej sebenar. 

Disini kami ingin menegaskan UiTM Insider tiada partner blog dan berdiri sendiri. Maka jika ada blog-blog yang didapati mempunyai artikel yang sama dengan UiTM Insider kami memohon jasa baik pembaca budiman semua untuk melaporkan kepada kami melalui media-media kami sama ada di media sosial ataupun di ruangan komen blog.

Jika anda bersetuju atau tidak bersetuju dengan artikel-artikel dari UiTM Insider maka cukupklah dengan sekadar berkongsi artikel tersebut di media sosial anda. Tidak perlu melakukan perbuatan jumud mencuri hasil penat lelah orang lain.

Akhir kata dari meja penulis, berikut merupakan ucapan selamat hari raya peribadi dari penulis-penulis kami.

"Selamat Hari Raya dan maaf zahir batin. Ayuh kita semua mengamalkan pemikiran terbuka namun masih mengikuti batas dalam Islam dan adat masyarakat timur. - Jacob Snowden.

"Selamat Hari Raya, Maaf zahir dan batin. - As Suffian.

"Semoga Hari Raya ini akan melahirkan pemikiran generasi yang lebih intelek tanpa melupakan daratan sebagai Hamba yang Maha Esa. Maaf zahir batin mohon restu dan berkat. - DD.

0 comments:

Post a Comment

UiTM Insider tidak bertanggungjawab atas sebarang komen yang anda berikan, komen anda adalah atas tanggungan anda sendiri.