Thursday 25 July 2013

SHAH ALAM 25 Julai – Universiti Teknologi Mara (UiTM) akan membina makmal baharu bernilai RM25 juta bagi menggantikan empat buah bilik makmal Fakulti Sains yang musnah dalam kebakaran pada pertengahan bulan ini.

Bagaimanapun Naib Canselor UiTM, Tan Sri Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar berkata, tapak pembinaan makmal baharu tersebut belum ditetapkan oleh pihak universiti.

”Kebakaran empat makmal tersebut menyebabkan kerugian hampir RM5 juta dan dengan itu kita menggantikannya dengan membina makmal baharu dengan kos RM25 juta di lokasi lain manakala tapak makmal yang terbakar akan ditebus guna sebagai tempat meletak kenderaan.

”Taksiran kerugian sejumlah RM5 juta itu disebabkan beberapa peralatan makmal untuk memproses bahan uji kaji telah terbakar tetapi kerosakan bangunan tidak seberapa kerana melibatkan kebakaran bangunan separuh papan dan bata berusia hampir 30 tahun,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyertai Rewang Perdana Memasak Bubur Lambuk di pekarangan Masjid Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin di sini hari ini.

Pada 15 Julai lalu, empat buah bilik makmal yang terletak di sebuah bangunan setingkat Fakulti Sains musnah dalam kebakaran di UiTM kampus Shah Alam di sini.

Kebakaran berlaku kira-kira pukul 4.15 petang ketika tiga pelajar bersama seorang pensyarah serta seorang pembantu makmal menjalankan eksperimen dalam salah sebuah bilik makmal.

Bagaimanapun, kesemua mereka sempat menyelamatkan diri sebaik sahaja menyedari api merebak dari sebuah bilik makmal di tengah bangunan tersebut yang terletak di hadapan Kolej Perindu.

Sahol Hamid berkata, kebakaran tersebut juga menyebabkan simpanan bahan-bahan kimia di dalam empat buah makmal tersebut tidak dapat diguna lagi untuk menjadi bahan uji kaji kerana sudah terdedah pada suhu yang tinggi.

Mengenai program Rewang Perdana tersebut, beliau berkata, program itu bertujuan mengeratkan hubungan silaturahim antara kakitangan daripada 10 jabatan di bawah pentadbiran UiTM sempena bulan Ramadan tah

”Seramai 250 orang kakitangan dan pegawai terlibat dengan program Rewang Perdana tahun ini.

”Sebelum ini setiap jabatan mengadakan program berasingan di peringkat jabatan masing-masing tetapi kali ini kita satukan,” kata beliau.

0 comments:

Post a Comment

UiTM Insider tidak bertanggungjawab atas sebarang komen yang anda berikan, komen anda adalah atas tanggungan anda sendiri.